Gepiepeld

Als woorden in Van Dale staan, dan mag je ervan uitgaan dat het gebruik ervan normaal mag worden geacht. Toch krijg ik bij het horen van sommige van deze woorden onbestemde onderbuikgevoelens. Een goed voorbeeld daarvan is piepelen, of het vaker gehoorde voltooid deelwoord gepiepeld.

Als iemand zich benadeeld, aan de kant gezet of bedrogen voelt dan mag die zich volgens Van Dale met recht gepiepeld voelen, maar als ik iemand dat hoor zeggen lopen de rillingen over mijn rug. Ik vraag me af waarom. Misschien is het omdat het woord lijkt op people, en ik van sommigen vermoed dat ze werkelijk gepeopled bedoelen omdat het zo leuk klinkt. Ik denk dan direct aan gepeupel, waardoor het al een stuk minder leuk wordt.

Gepiepeld heeft ook een beetje een Pipo de clown-bijklank, waardoor ik iemand die zich gepiepeld voelt niet snel meer serieus kan nemen. Ik heb even op het internet gezocht naar gepiepeld, en ben al redelijk snel gekomen op enkele categoriexc3xabn mensen die dit woord gebruiken: Fortuynisten, de burgerij en voetballers. Ik zat dus niet eens zo heel erg mis met mijn associatie met gepeupel.

Ik wil niemand piepelen maar gepiepeld vind ik een buitengewoon lelijk woord met een populistisch tintje en daarom waardeer ik hem met een 6 op de irrischaal.

5 gedachten over “Gepiepeld

  1. Onderbuikgevoelens. Wat zijn dat? Wat voel je dan? Is dat een gevoel of juist niet? Is dat net zoiets als vlinders in je buik? Die schijnen daar te vermelden dat je verliefd bent. Ik ben vaak verliefd geweest, een paar keer heel intensief, maar ben nooit ook maar xc3xa9xc3xa9n vlinder tegengekomen, in mijn buik zeker niet.

  2. Goede vraag, Ros. Ik bedoel daarmee onbestemde gevoelens die je niet kunt uitleggen maar je toch tot een mening doen komen. De verklaring van Van Dale dekt dit ook goed: “vermoeden dat men intuxc3xaftief heeft en als het ware in de onderbuik voelt”. Het woord onderbuikgevoel is wel een beetje een clichxc3xa9 aan het worden, maar ik kon zo snel geen ander woord vinden.

  3. Nu de naam Peter R. de Vries hier valt, deel ik graag de vraag met u waarom deze man steevast “Goedenavund” zegt in plaats van “Goedenavond”. Wie kan dit mysterie ontrafelen?

Reacties zijn gesloten.