Taskforce

Ik heb het een tijdje met lede ogen aangezien en ik begin me nu echt een beetje zorgen te maken. Het lijkt alsof er van overheidswege steeds meer strijdkrachten worden ingezet in het publieke domein. Is Nederland zich aan het opmaken voor militair ingrijpen binnen de landsgrenzen? Dat kan haast niet anders, want er worden steeds vaker taskforces ingezet.

In een gemiddelde maand wordt er minstens twee keer bericht over de oprichting van weer een nieuwe taskforce. Het begon een tijdje terug met de taskforce Jeugdwerkloosheid. Dat heeft de ambtenarij dusdanig bekoord dat geen ministerie zichzelf meer serieus nam zonder een eigen taskforce te hebben. Ik heb ze niet allemaal onthouden, maar toen ik gisteren hoorde over de oprichting van de taskforce mobiliteitsmanagement en de taskforce herinrichting bedrijfsterreinen was voor mij de maat vol.

Wat is dit toch weer voor modernistisch gedoe? Klinkt werkgroep, stuurgroep of beleidsorgaan niet gewichtig genoeg meer en grijpt men daarom voor de zoveelste keer naar een dikdoenerig Engels woord? Wie het helemaal bont heeft gemaakt is de ambtenaar die geen onderzoekscommissie maar een audit team voetbalvandalisme heeft opgericht. Dat is voor mij reden genoeg om de voetbalvandalen op hem los te laten.

Het lijkt alsof de overheid krampachtig probeert van haar softe en sociale imago van de vorige eeuw af te komen door de maatschappij met agressief klinkende taskforces te overspoelen.

Bij dezen pleit ik voor oprichting van een strafcomitxc3xa9 ter bestrijding van taskforces en audit teams. Dat kan nog net worden meegenomen in de miljoenennota (die gelukkig nog niet is hernoemd tot miljoenen bill). Zolang het comitxc3xa9 de afgrijselijke woorden taskforce en audit team nog niet heeft kunnen uitbannen, vaardig ik over deze woorden een decreet uit van 9 op de irrischaal.

19 gedachten over “Taskforce

  1. Lang leve het Task Force Irritaal !!!!! Ik hoorde beide Task Forces vanochtend ook op de radio binnen xc3xa9xc3xa9n nieuwsblokje genoemd worden en ik irriteerde me er mateloos aan.

  2. Sorry, in mijn enthousiasme om mijn irritatie op het internet te slingeren ben ik zojuist vergeten mijn naam te vermelden. Bij deze dan….

  3. Judith, het is dan nog altijd ‘de taskforce’ en niet ‘het task force’. Bovendien is ‘ik irriteer me aan’ wel heel fout. Het moet zijn ‘ik erger me aan’ of ‘het irriteert me’.

  4. Maar verder: vreselijk die belachelijke termen! Op mijn werk kunnen ze er ook wat van. Community of Practice is ook weer iets nieuws. Tijdens een vergadering vroeg een van mijn collega’s wat dat eigenlijk is. Het antwoord was: een learning community. Nou, dat helpt. Toen ik voorstelde gewoon een Nederlandse term te gebruiken was men daar niet blij mee, want “dan krijgen we er geen geld voor”. Belachelijk, daar kan ik zo kwaad om worden!

  5. … maar officieel wel met een spatie tussen task en force (zie het online woordenboek van Merriam-Webster).

    Aangezien de ambtenarij het al niet zo nauwgezet neemt met taalgebruik wordt het vaak aan elkaar geschreven. Als je de Nederlandse regels van samenvoegingen toepast dan moet het weer aan elkaar, maar het blijft gekunsteld.

  6. De regel is dat je een samenstelling in het Nederlands aan elkaar schrijft. Dat geldt ook voor Engelse woorden die naar onze taal zijn overgeheveld. Jij geeft een link naar een Engels woordenboek, waar het natuurlijk als twee woorden wordt geschreven. Het Groene Boekje schrijft het als xc3xa9xc3xa9n woord.

  7. Ja je hebt gelijk Roelfien. Dat moet ik maar gaan klagen over mensen die het niet aan elkaar schrijven 🙂

    Nee. Ik blijf klagen over mensen die het gebruiken, of het nu aan elkaar staat of niet.

  8. Dit is trouwens ook fout: “Aangezien de ambtenarij het al niet zo nauwgezet neemt…” Je bedoelt: ze neemt het niet zo nauw.

  9. Wat mij betreft krijgt een ieder die het woord taskforce bezigt een forse taakstraf en die moeten zwaarder worden, aldus Het Journaal van gisteren.
    Een jaar taalpuin ruimen in een taalachterstandswijk of een intensieve cursus ter voorkoming van taalerosie.

  10. Hallo Ben,

    Ik heb ook ditmaal genoten van bovenstaand schrijven.

    Nog een voorbeeld van Rijk`s taal verloedering: Het NEDERLANDSE ministerie van Fin. heeft een “International Fiscal Fraude Unit”

    Verschrikkelijk!!

    In algemeen geaccepteerd taal gebruik zeg ik: Keep on Going!!

    ( mijn excuus, ik kon het niet laten. )

  11. Weet je wat ik de irritantste taal ooit vind? De achtervoeging -lief. manlief, zoonlief, vriendlief. AARGH. Zeg maar gewoon mijn man, mijn zoon of mijn vriend. Niets ergert mij meer dan het schijnbaar toenemende gebruik hiervan. Wie het gebruikt kan nauwelijks meer iets doen om die enorme barst in mijn respect goed te maken. 🙂

  12. Ik ben nog maar net op je taalergernissenblog gestuit, heerlijk! Ik ben nu aan het teruglezen en stuit hier op een van mijn milde taalergernisjes:
    “Een gemiddelde maand”. Dat kan natuurlijk niet. Je hebt een gemiddeld aantal berichten van 2 van het oprichten van taskforces per maand. In een doorsnee maand komen twee van dat soort gebeurtenissen voor, of: een maand heeft gemiddeld twee van dat soort berichten.
    Gemiddelden betreffen getallen die je bij elkaar op kunt tellen en kunt delen door het aantal. Er zijn geen gemiddelde maanden, Nederlanders of wat dan ook.

  13. Saskia
    Ik heb dat probleem ook eens gesignaleerd. Bij “That’s the Question” ( Waarom overigens niet gewoon: “Dat is de vraag?”) komt dat regelmatig voor. Vraag b.v.
    “Hoeveel koppen koffie drinkt de gemiddelde Nederland per jaar?”
    En als je eens Googelt met “De gemiddelde Nederlander” dan sta je er versteld van hoeveel je dat tegenkomt.Maar volgens mij is het gewoon fout

  14. Hoera Joop! een medestander. En inderdaad, het is fout!
    Ik kijk al jaren geen televisie meer: dat scheelt veel ergernis.

Reacties zijn gesloten.