Een nieuw boek: 'Ik zeg: doen!'

Je ergeren aan taal, en dan vooral aan het taalgebruik van anderen. Menig taalliefhebber heeft daar last van. De kunst is hoe je daar mee omgaat. Taalirritaties hoeven geen verzuring te brengen, ze luchten ook op. Ben van Balen, bedenker van de populaire weblog http://www.irritaal.nl, heeft klagen over irritant taalgebruik tot een kunstvorm verheven. Na het succes van zijn eerste boek Irritaal, waarin hij zijn ergernissen over irritant taalgebruik heeft beschreven, kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. In Ik zeg: doen! schrijft hij wederom met humor en sarcasme over de irritantste taalkronkels die hij tegenkomt. Dus pak je momentje en ontdek dat irritaal zo ontzettend 2010 is.

Net als mijn eerste boek Irritaal, bevat Ik zeg: doen! een aantal nieuwe stukken dat niet op http://www.irritaal.nl is verschenen.

Voorafgaand aan de verschijning van mijn nieuwe boek konden lezers van dit weblog het winnen. Dit zijn de winnaars:

  • 18 april: Betty de Boer
  • 19 april: Susa Ziefle
  • 20 april: Cisca Corduwener
  • 21 april: Frederik Meijster
  • 22 april: Nicoline Schouten
  • 23 april: Pieter Vis
  • 24 april: Marleen van Veldhuizen
  • 25 april: Dirk Jan van Veelen
  • 26 april: C.A. ’t Hart
  • 27 april: Guido

Taalpost mocht ook 10 boeken weggeven en vroeg u: wie riep in de reclame voor een energiemaatschappij “Ik zeg: doen!”? Dat waren Maurice de Hond, Natasja Froger, Frans Bauer en ook Vicky Wesseling, die de rol van Sophie speelt in de spots met Bauer. We kregen meer dan 500 antwoorden. Uit de juiste inzendingen haalden we de volgende winnaars: Sandra Treffers, G. van der Bij, Gea van Beuningen, Maarten Verboven, Bart Kaptein, S.F. Stoppel-Zerp, L.H. Alting, Hein Huizenga, Marjon Bruls en Ben Grajer. Ieder van hen krijgt een exemplaar van het boek toegestuurd.

10 thoughts on “Een nieuw boek: 'Ik zeg: doen!'

  1. > .. en schrijf daarin een korte motivatie …

    Dat verdient ook een topscore op irritaal: het onbekend zijn met het verschil tussen motivatie en motivering. Triest…

  2. Dat was fijn luisteren naar het interview gisterenavond op radio 1 ter promotie van het boek. Een erg verfrissend kritisch geluid dat hopelijk nog meer navolging krijgt! Irritaal is echt een epidemie.

  3. @Sjef: Volgens de Van Dale zijn motivatie en motivering volledig synoniem.

  4. @ Frederik: volgens mij heb je gelijk. Maar toen ik pas (na een dag Engels te hebben gesproken op het werk) een restaurant binnenkwam en zei ‘we hebben een reservatie’, werd ik toch enigszins vreemd aangekeken.

    @ Ben: ik ga je boek binnenkort bestellen. Ik hou echt van dit soort dingen. Ik kan zelf gigantisch vallen over taalfouten van anderen. En dat terwijl ik een avond krom kan liggen om vernachelde spreekwoorden als ‘ik durf er geld op in te nemen’. Taal is heerlijk.

    De Sarcast

  5. Caroline Tensen heeft vanavond ( 1 tegen 100 )haar record “OK”-s verbeterd ( liever gezegd “verslechterd”).Was 18, staat nu op 22.

  6. @Joop van Hulst: Ik heb ’t gecheckt op Uitzending Gemist en je hebt gelijk, het klopt! 😉

  7. Leuke reactie Andrxc3xa9. Wat mij mateloos irriteert is dat niemand van zo’n redactieteam daar eens op let. Is ook bij Lingo aan de orde. Heb ik al eens geschreven, ik weet dat men aldaar dit forum kent, maar men doet met de opmerking niet alleen niets, maar zit daar iedere avond betweterig over zuiver taalgebruik te zwammen.
    De precentatrice zegt ook altijd in het begin “Een hele goedenavond” i.p.v. een “heel goede avond”

  8. Ik maak ook wel eens een taalfout en spreekxc3xbcberhaupt maar 1 woord Duits

Reacties zijn gesloten.