Doe je ding

Dat onze taal verengelst is voor niemand een verrassing meer. Dit proces is al heel lang gaande en zal voorlopig ook nog wel even doorgaan. Niet alleen worden Engelse woorden letterlijk overgenomen, zoals bijvoorbeeld sorry, manager en computer, maar ook worden ze soms vertaald naar het Nederlands. Sommige hiervan zijn al gangbaar Nederlands geworden, zoals een glimp opvangen, dat een vertaling is van het Engelse to catch a glimpse.

Het meest afschuwelijke voorbeeld van vertaalde Engelse kreten is het gevolg van de Idols– en So you wanna be a popstar-hype (ik kan het bijna niet uit mijn toetsenbord krijgen): Doe je ding. Vrijwel iedere Idols aflevering is het raak. Dan staat Tooske een kandidaat te ondervragen en vlak voordat die opgaat roept ze: "Nou, doe je ding!". Brrrrrr, hier krijg ik echt jeuk van.

Waarschijnlijk is deze kreet afkomstig van James Brown, die in het nummer Sex Machine zong: "I wanna get up and do my thing. Yeah!". En als hij het zingt is het prachtig! Misschien verdient het taalkundig niet de schoonheidsprijs, maar ik krijg hier dus echt kippenvel van. Het goede kippenvel welteverstaan, terwijl dit bij blonde Tooske het verkeerde, weerzinwekkende soort is. Als zij het zegt klinkt het gewoon oerdom.

Doe je ding is absoluut niet mijn ding (om maar weer even twee irriwoorden achter elkaar te gebruiken) en is bijna niet te verdragen. Daarom geef ik hem een 9 op de irrischaal.

8 gedachten over “Doe je ding

  1. Ik geef toe dat dat wat ongelukkig geformuleerd was. Natuurlijk bedoelde ik niet dat de nadruk op ‘wel’ moest komen (dit is niks maar dat andere stukje is wxc3xa9l leuk). Ik bedoelde dat ik weliswaar ook niet graag mensen hoor zeggen dat ze ‘hun ding doen’, maar dat dat stukje een ander licht werpt op de herkomst van deze uitdrukking.
    Zo beter? 🙂

  2. Roelfien, dat had ik wel begrepen hoor. Ik vond het alleen wel grappig en kon het niet laten te reageren. Het stuk van de taalprof is verhelderend en humoristisch; daar kan ik als taalamateur niet aan tippen! Maar dat mag de pret niet drukken 😉

  3. Bij doe je ding:

    5e regel:
    het MEEST afschuwelijke voorbeeld ….. etc ???????
    Beste Ben toch, I rest my case

  4. @Gert: oei, wat een koei! Je hebt gelijk Gert. Ik schaam mij diep en beloof plechtig deze fout nooit meer te maken.

Reacties zijn gesloten.